Entrevista a EFECTO DOPPLER (rap des de VLC)

Luti i Marieta amb DJ Rule als plats, formen EFECTO DOPPLER. Una de les últimes formacions de rap de les terres valencianes, que s'ha donat a conéixer. Aparegueren per la xarxa amb un vídeo d'un concert al CSO L'Horta (Benimaclet) a finals de desembre del 2012 i fa poc han tret la seua primera maqueta que duu per nom 'Tota fusta crema'. 9 tracks plens d'energia, força i ràbia per cremar tot allò amb el que fer foguera. Enregistrat, mesclat i masteritzat als estudis DelRoll Produccions, i publicat baix una llicència Creative Commons 3.0 (Reconeixement-No Comercial-Compartir Igual), disponible a internet per a que pogueu descarregar-vos-el en qualsevol moment. Potser la darrera col·laboració amb un tema especial per al programa la Tuerka les va donar una empenta per a arribar a més gent. Vos deixem amb una entrevista que les vam fer este estiu...


Fusa Activa: Com i quan va començar el vostre projecte?

Efecto Doppler: Tot va començar l’estiu del 2012 quan ens vàrem conèixer. Ens va presentar una amiga que tenim en comú en uns concerts a Torrent. A les dos ens agradava el rap i estàvem fent els nostres “pinitos” cadascuna pel seu compte, però no ens ho havíem pres seriosament. Decidírem començar per fer un tema juntes, per provar, i com veiérem que formàvem un bon equip vàrem decidir seguir endavant i construir. Les dos tenim la mateixa línia de pensament i en eixe sentit connectem molt bé, pel que fa a la temàtica dels temes i a l’estil. No obstant, cadascuna té les seues particularitats i les nostres cançons són una barreja de la personalitat de cada una de nosaltres. 

Quant al nostre DJ, el coneguérem més endavant, cap a meitat de 2013. Férem una búsqueda oberta via Twitter i de seguida contactàrem amb ell. Començàrem a parlar i veiérem prompte que encaixava en el projecte. Va ser llavors quan començàrem a ficar-nos en marxa el grup al complet.


FA: Per què el vostre nom i títol del disc?

ED:Efecto doppler” és un concepte del camp de la física, que fa referència al canvi de la freqüència d’una ona produït pel moviment relatiu de la font que genera l’ona respecte a l’observador. Les dues estudiem ciències al campus de Burjassot i ens va paréixer un nom molt representatiu per a nosaltres (ho apliquem a les ones de so!). Després de molts dies de debat en torn al nom del grup i molta pluja d’idees, se’ns va ocórrer casualment (o per inspiració) davant de la Facultat de Física.

El títol de la maqueta, “Tota fusta crema” és un concepte que ens hem inventat i que l’emprem a mode de refrany. En el nostre Facebook ja ho explicàvem: tota la fusta es crema, acaba per cremar-se. O almenys, té el potencial de fer-ho. Podríem dir que és la seua última finalitat, el seu destí. La fusta, tot allò que és matèria per a convertir-se en cendres. És a dir, tots aquells vells principis, dogmes, prejudicis i personatges defensors d’una moral “carca”, que no tenen una altra finalitat en el present que acabar relegats a l’oblit, a les cendres. És una manera metafòrica de dir que per a nosaltres tota aquesta “caspa/casta” ja s’ha cremat. També és una actitud mental de trencar amb tot allò que ens oprimeix, eixes càrregues artificials imposades, i buscar el nostre propi camí, el de l'emancipació personal.


FA: Com està sent l'acollida del disc (crítiques, comentaris…)?

ED: La veritat és que en general l’acollida ha sigut positiva. Ens va sorprendre molt, quan per fi traguérem la maqueta, tot el volum de comentaris positius i el suport que rebérem, sobretot per via Twitter. Estàvem “a full”. Hem d'agrair especialment la difusió que ens han fet de la maqueta col·legues de la moguda a València, com Arrap, Barraques, Frida, Atupa, Marc de “Dos gaviotes d’un tir” i mitjans de comunicació com Tres Deu, la Tuerka o vosaltres. També a tota eixa penya que l'ha compartit per ahí i que li l'ensenya als seus col·legues. A poc a poc anem tirant. Estem molt agraïdes i molt contentes.

Ens fa molta il·lusió llegir els comentaris de suport de gent que ni tan sols coneguem, però que ens han descobert fa poc. Ens encanta! Després també estan els amics i la família, que són els fans més incondicionals (rotllo fans de Take That en l’APM).


FA: Què voleu transmetre amb les vostres lletres i/o actitud?

ED: El que volem transmetre a les nostres cançons són els nostres pensaments, les pirules que tenim al cap. Donar-li forma, sentit i música a eixes reflexions que fem en la soledat de la nostra habitació, en un bar de birres o enmig del camp. De sempre ens ha agradat escriure. Moltes de les cançons són de temàtica social i política perquè la política i l'economia són elements que estan constantment presents a la nostra vida. Ens trobem en un món sense justícia social on els poders fàctics manipulen les nostres vides i posen preu a la nostra llibertat (“No hay futuro si te cargas al presente”). Tot això genera un odi que volem canalitzar i necessitem expressar. Són cançons com “Nuestra primavera” o “Tota fusta crema”, per exemple.

D’una altra banda, també tenim un altre tipus de missatge, l'apolític, en què parlem de coses del dia a dia que ens passen i que també ens representen, les nostres experiències vitals, les gràcies i desgràcies de la vida, sempre amb actitud positiva i constructiva (“si t’enfonsen, escala, esquiva cada bala, cada palada de terra que t’intente fer esclava”). Tot açò també està dins del nostre imaginari i ens agrada plasmar-ho.

FA: Havíeu gravat alguna cosa abans? Heu estat en altres formacions?

ED: Havíem gravat algunes cançons per separat. Abans de conéixer-nos, Luti estava preparant la seua maqueta en solitari, de fet va fer un concert en el Picanya Rap de 2012. Jo (Marieta) abans també cantava amb un amic en un grup que anomenàrem La Bala de Shaïk, però mai ens donàrem a conéixer. Cantàrem algun parell de temes en concertets improvisats.


FA: Qui o què fan de referent per a Efecto Doppler? (musical i no musicalment)

ED: Uff… Aquesta pregunta és molt difícil de contestar, no es pot tractar superficialment. Els referents estan per tot arreu (al món de la literatura, del cine, de la música, de la història, entre els amics i la família…) i cadascuna en té els seus propis. Els nostres referents constitueixen gran part de l’essència del que som i ja són uns vint anys de vida que portem acumulant referències… No podem abastar-ho tot en aquesta pregunta.

Si ens ajustem al plànol musical, podem citar noms com: 

Parla Marieta: Método Kronen, CPV, Sdj Crew, Hablando en Plata, Doble V, Def con Dos, Mala Rodríguez, 7 Notas 7 Colores, Cypress Hill, Bob Marley, SOJA, Damian Marley, Alborosie Gentleman...
Parla Luti:  Kase, Doble V, Extremoduro, La Excepción, el Tote, el Swan, Bob Marley, Obrint Pas, La Gossa Sorda, Dub Inc,  Duo Kie, Sfdk, La Raíz, la Mala Rodriguez, Zeidah…


FA: Properament teniu concerts programats?

ED: Tenim de moment un parell de concerts prevists per a aquest estiu. El dia 27 de juliol a Olba (Terol) en el “Festival Ecored Milaguas", en el marc d’una fira de moneda social, i segurament cap a finals d’agost (la data encara no està confirmada) en el xiringuito de l’Ateneu de Moncada, en les festes del poble, on esperem compartir escenari amb els ATUPA. Pel que fa a la resta, tenim alguns projectes que encara no estan tancats i que si es confirmen, concretarem més endavant. Cap a principis de setembre, tenim en ment la idea de fer un festivalet a València de rap “en femení”, que de moment sols és un esbós, però ens faria molta il·lusió.


FA: Com veieu l'escena del hip hop en valencià ara? Podríem considerar-vos les primeres -dones- en fer-ho en valencià?

ED: L’escena de hip-hop a València és molt completa. Hi ha mogolló de grupets, molts dels quals ni tan sols els coneguem, que estan per ahí dedicant-se a tope a la seua vocació. Hi ha alguns sectors en el món del rap en funció del caràcter del grup, temàtica i intencionalitat de les lletres, compromís polític o no, aposta per una llengua o una altra. En qualsevol cas, les classificacions sempre són limitants i imprecises, i s’empren més aviat per comoditat. Així doncs, que cadascú s’autoclassifique on vulga, si és que vol. Nosaltres preferim fugir de les etiquetes (“no som preu d’etiqueta!”).

Pel que fa a les primeres dones en fer-ho en valencià, ens consta que hi ha una xica que es diu Tesa que canta amb Vent de Ponent en valencià. En qualsevol cas, el que és clar és que si el rap fet per dones és minoritari, el fet per dones en valencià és pràcticament inexistent. De totes maneres, nosaltres tenim cançons en les dues llengües i ho fem com ens ix. En paraules de Frida, “som llicència lliure no subjectes a cap directriu”.


FA: Com vosaltres dieu al tema 'Dama en lluita', sou 'forasteres en un estil de mascles', com viviu o heu viscut el fet de la presència minoritària de les dones a l'escena hip hop? (concerts, experiències, comentaris...)

ED: Pensem que la penya sempre és més crítica amb les dones, sobretot en àmbits, oficis, marcs socials que tradicionalment estan monopolitzats pels homes. Quan la presència de la dona és minoritària en algun d’aquests contexts sempre reb més atenció i serà el focus de tots els comentaris. A nosaltres concretament això “ens la bufa”, no ens sentim menyspreades pel fet de ser dones. 

Al món del rap, concretament, el fet de ser dona té el seu aspecte negatiu pel que hem dit, que sembla que t’has de guanyar més el respecte per part del “gremi”, però d’una altra banda, afortunadament, en els cercles en què ens movem no hi ha tal discriminació. També és cert que la novetat atrau més l’atenció (en aquest sentit, ser minoria pot ser un avantatge) i hi ha molta gent que valora que les dones prenen la iniciativa i trenquen barreres. La majoria de comentaris que hem rebut són tots en aquest sentit, de suport i ànim.


FA: Hi ha masclisme dins el hip hop? Què feu davant d'això?

ED: Hi ha hip-hop de molts tipus. Si la penya que el fa és masclista, ho deixarà vore a les seues lletres i actitud. També hi ha tot un corrent, el que es coneix com a rap gangsta, que s’ha deixat seduir per les superproduccions americanes i vacil·la de pistoles, cotxes, diners i punanis. Nosaltres passem mogolló d’eixe rotllo. Com diu el Sr. Gris “no vas a ser mejor por rapear en spanglish”. Qui vulga flipar-se i pensar que viu en una pel·lícula o que és Tupac, nosaltres no li anem a llevar la il·lusió. 

Sobra dir que eixe tipus de rap, que exhibeix les dones com si foren un producte per ser “potencialment follades” no ens representa. Ens representen les dones que fan rap com Arianna Puello, la Mala Rodríguez, Úrsula o Zeidah.


FA: Penseu que hi ha més dones fent hip hop però que no es donen a conéixer? Quins obstacles poden haver-hi?

ED: Estem segures de que hi ha dones per ahí amagades amb lletres de puta mare i molt de potencial, que no han trobat la seua oportunitat de donar-se a conéixer o no han volgut. És difícil donar el pas i sembla com si s’haguera de comptar amb l’acceptació de tota eixa penya que t'envolta i duu més anys en açò del rap. 

Es podria pensar que el fet de ser minoria en aquest estil pot cohibir eixes dones, però realment eixa és una imposició més pròpia que exògena.  Com va dir Bob Marley: emancipate yourselves from mental slavery. L'esclavitud mental és la barrera més difícil de trencar i ho hem de fer dia a dia


FA: Quins sons els/les vostres rapers/raperes de referència? I al País Valencià?

ED: Els nostres rapers/eres de referència a nivell estatal podríem dir que són Kase-O, Hate, Kamikaze, el Meswy, Supernafamacho, Mucho Muchacho, Sore, el señor Gris, Shotta, Zatu, la Excepción, Duo Kie, Falsalarma, los Chicos del Maíz, Capaz, Sicario, Arianna Puello, la Mala Rodríguez, Zeidah.

A nivell internacional: Cypress Hill, Wu Tang Clan, Foreign Beggars, Promoe, Lauryn Hill, entre d’altres.
A nivell del País Valencià: Los Chicos del Maíz, Frida, Arrap, Barraques Sud Sistema, ATUPA, Método Kronen.


FA: Com ha sigut la vostra experiència a la Tuerka Rap?

ED: L’experiència a la Tuerka Rap ha sigut molt motivadora. Per una banda, va ser un repte, ja que ho férem amb l’aigua al coll, en un temps límit i ens demostràrem que podíem treballar sota pressió i donar bons resultats. Per una altra banda, ha sigut una gran oportunitat per poder mostrar el que fem i fer una xicoteta contribució dins del projecte de la Tuerka, que recolzem enormement i seguim des de fa molt de temps.

Som molt fans de Pablo Iglesias, Juan Carlos Monedero, Tania Sánchez… Eixos sí que són referents per a nosaltres, els admirem moltíssim per la seua tasca contra el capitalisme mediàtic i el seu exercici de resistència informativa. Dóna gust sentir-los parlar i veure com xapen les boques a tots eixos “fachas encubiertos que alardean de demócratas”.


FA: Com podem animar a altres xiques a mostrar el què fan o a que comencen a fer els seus projectes musicals...

ED: Pensem que ajudaria fer esdeveniments que afavoriren la participació de les dones en el panorama del rap, on aquelles que estan començant no sentiren vergonya de demostrar el que fan i troben un accés senzill a un micro per poder cantar-se encara que siga un tema. Donar suport a l’escena des de baix i que tota aquella que vulga tinga un paper en aquesta obra.

Finalment volem donar les gràcies a Efecto Doppler per la col·laboració i dedicació de temps (no precisament poc) a esta entrevista.

Contacte: Efectodoppler.vlc@gmail.com


Twitter@EFECTODOPPLERRR

Tota fusta crema (maqueta) : https://rapidshare.com/files/1016050976/Efecto%20Doppler%20-%20Tota%20Fusta%20Crema%20(2013).rar
Tota fusta crema al youtube: http://www.youtube.com/playlist?list=PLtaHHztUkK2cFgDWJkT3j0X2oIbjk6YzV

1 comentari:

expressa't...